
Publikacja autorstwa P.E. Gębala i A. Wiatera “Dydaktyka języków romańskich…”
Z radością informujemy, że nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się monografia autorstwa prof. dr hab. Przemysława E. Gębala i dr Aleksandra Wiatera zatytułowana „Dydaktyka języków romańskich na przykładzie francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego”, która stanowi wprowadzenie do dyscypliny określanej mianem glottodydaktyki romanistycznej w jej wymiarze akademickim, historycznym, teoretycznym oraz praktycznym. Jej celem jest prezentacja podstawowych zagadnień, obejmujących poszczególne obszary teoretyczne, badawcze i praktyczne uczenia się i nauczania języków romańskich, obecnych w obowiązujących standardach kształcenia nauczycieli.
To pierwsza na rynku wydawniczym w Polsce książka, która podejmuje wątek historyczno-językoznawczo-dydaktyczny w odniesieniu do jednocześnie trzech języków romańskich: francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego.
Koncepcja publikacji realizuje dydaktyczne założenia konstruktywizmu, włącza w proces kształcenia dotychczasowe doświadczenia edukacyjne oraz zachęca do tworzenia własnych autorskich rozwiązań dydaktycznych. Pełni rolę merytorycznego punktu odniesienia, który stanowi swoisty pomost między zebranymi doświadczeniami i wyobrażeniami a praktyką edukacyjną. Autorzy, odnosząc się do refleksyjnych nurtów pedeutologicznych, zachęcają odbiorców publikacji do konfrontacji osobistych doświadczeń w uczeniu się i nauczaniu języków ze współczesnymi trendami i koncepcjami glottodydaktycznymi.
W swoim opracowaniu monograficznym Przemysław E. Gębal i Aleksander Wiater prezentują całościowy przegląd ewolucji glottodydaktyki romanistycznej (wraz z jej historią) oraz wskazują drogi kształtowania się konkretnych koncepcji wiążących nauczanie języka z kulturą z perspektywy rozwoju osobistego uczących się. Zawarte w książce treści obejmują także zagadnienia o charakterze interdyscyplinarnym, łącząc dydaktykę językową z pedagogiką, psychologią uczenia się oraz psycholingwistyką. Tym samym „Dydaktyka języków romańskich na przykładzie francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego” oferuje całościowe spojrzenie na zagadnienia związane z procesem sterowanego uczenia się i nauczania języków. Stanowi jednocześnie kontynuację serii wydawniczej poświęconej kształceniu nauczycieli języków obcych i glottodydaktyce.
Monografia jest adresowana do nauczycieli akademickich i glottodydaktów, edukatorów, metodyków i teacher-trenerów, osób projektujących materiały edukacyjne, a także wszystkich przygotowujących się do zawodu nauczyciela i lektora języków francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego. W szerszej perspektywie, pozwala każdemu zainteresowanemu współczesnymi trendami nauczania języków obcych na zdobycie aktualnej wiedzy lingwistycznej, pedagogicznej, psychologicznej i glottodydaktycznej.
Zapraszamy do lektury!
Fragmenty recenzji wydawniczych:
Na polskim rynku wydawniczym cały czas zauważa się brak publikacji poświęconych edukacji językowej w obrębie innych języków niż język angielski, dlatego też monografia ta wydaje się ważna i potrzebna. (…) W swojej pracy Autorzy powołują się na publikacje włosko-, francusko- i hiszpańskojęzyczne, ale przede wszystkim starają się podkreślić wkład polskich badaczy w rozwój myśli glottodydaktycznej w zakresie języków romańskich, omawiając najważniejsze teorie i pojęcia powstałe przede wszystkim w ostatnich dwudziestu latach. (…) Należy podkreślić wartość merytoryczną monografii oraz jej przydatność zarówno w kształceniu przyszłych nauczycieli języków romańskich, jak i w planowaniu działań dydaktycznych w określonych kontekstach edukacyjnych.
dr hab. Marta Kaliska, prof. UMK
„Dydaktyka języków romańskich na przykładzie francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego” to wyjątkowe opracowanie w obszarze dydaktyki języków romańskich. Z naukowej i praktycznej perspektywy dostarcza szerokiej wiedzy oraz podpowiedzi rozwiązań wspierających nauczanie języków romańskich. Tematyka książki wpisuje się w aktualne potrzeby, zwłaszcza w kontekście wielojęzyczności, która jest priorytetem w europejskiej polityce językowej. (…) To kompendium wiedzy połączone z zachętą do refleksji, do kreatywnego jej wykorzystania w trakcie zajęć językowych, podczas których język jest ściśle połączony z kulturą.
dr hab. Małgorzata Pamuła-Behrens, prof. UKEN
