
dr ALEKSANDER WIATER
adiunkt
Instytut Filologii Romańskiej UWr.
Zakład Językoznawstwa Francuskiego, gabinet 3.4
tel. +48 71 375 27 48 (w godzinach konsultacji)
e-mail: aleksander.wiater@uwr.edu.pl
Stopnie i tytuły naukowe
– doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa; specjalność: językoznawstwo stosowane, psycholingwistyka, analiza dyskursu, glottodydaktyka, pedagogika twórczości, dydaktyka języków obcych
– docteur en Sciences du langage, Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3 (France); kwalifikacja na tytuł Maître de Conférences (Section CNU : 07 – Sciences du langage : linguistique, phonétique), nadana przez Krajową Radę Uniwersytetów (Conseil National des Universités – CNU) przy Ministerstwie Szkolnictwa Wyższego i Badań Republiki Francuskiej
Działalność ekspercka, recenzyjna i edukacyjna
– rzeczoznawca podręczników szkolnych do kształcenia ogólnego w zakresie języków francuskiego i hiszpańskiego przy Ministerstwie Edukacji Narodowej
– recenzent artykułów publikowanych przez Decires (Universidad Nacional Autónoma de México), Revista Chilena de Pedagogía (Universidad de Chile), Synergies Pologne, Academic Journal of Modern Philology, monografia.
– egzaminator egzaminu maturalnego (poziom podstawowy i rozszerzony) z języka francuskiego (Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu)
– egzaminator Diplôme d’études en langue française (DELF poziomy A1.1, A1, A2, B1, B2) (France Education international)
– egzaminator Diploma de Español como Lengua Extranjera (DELE poziom C1) (Instituto Cervantes)
Publikacje
https://www.researchgate.net/profile/Aleksander-Wiater
https://orcid.org/0000-0002-9771-9382
https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57422894900
2024
WIATER Aleksander, “¿Cómo mediar los contenidos visuales? Una propuesta a base de obras de arte ydel MCER”, Estudios Hispanicos, 32, 2024, 53-64. – Bibliogr. – Streszcz. w jęz. hiszp. i ang. DOI : https://doi.org/10.19195/2084-2546.32.5 Tytuł numeru : “Mediación y la comunicación intercultural en la enseñanza y el aprendizaje de ELE”
KRZYŻOSTANIAK Magdalena, SPYCHAŁA-WAWRZYNIAK Małgorzata, WIATER Aleksander, [coord.], Estudios Hispanicos, 32, 2024, 261 s. – Bibliogr. przy art. – Streszcz. w ang. i hiszp. przy art. Tytuł numeru : “Mediación y la comunicación intercultural en la enseñanza y el aprendizaje de ELE” (AUW nr 4269). S. 7-8 : Magdalena Krzyżostaniak, Małgorzata Spychała-Wawrzyniak, Aleksander Wiater : „Presentación del volumen” Dostęp : https://wuwr.pl/eh/issue/view/1312 . – Link zweryfikowany 12.03.2024 r.
WIATER Aleksander, „ Les erreurs d’interférence linguistique dans le corpus oral des apprenants polonais de français langue étrangère”, Synergies Pologne, n˚18, 2024, 137-154. – Bibliogr. – Streszcz. w jęz. ang., franc, pol. Tytuł numeru : „De l’erreur à la médiation, de la médiation aux développements des compétences orales et écrite” Dostęp : https://gerflint.fr/synergies-pologne/103-pages-synergies/322-synergies-pologne-18 – Link zweyfikowany 17.02.2025 r.
WIATER Aleksander, „Le journal de bord comme outil visant le développement des stratégies d’apprentissage”, Academic Journal of Modern Philology, Vol. 21 (2024) Special Issue, 103-113. – Bibliogr. – Streszcz. w jęz. ang. Dostęp : https://ajmp.uwr.edu.pl/2024/12/15/vol-21-2024-special-issue/ – Link zweryfikowany 2.01.2025 r.
KOTOWSKA-MIZINIAK Joanna, PASKART Patrycja, WIATER Aleksander, [red.] Academic Journal of Modern Philology, Vol. 21 (2024) Special Issue, 247 s.. – Bibliogr. przy art. – Streszcz. w jęz. ang. Bezpośredni dostęp do tekstów : https://ajmp.uwr.edu.pl/2024/12/15/vol-21-2024-special-issue/ – Link zweryfikowany 2.01.2025 r.
WIATER Aleksander, „O ewolucji wyobrażeń i praktyki w zakresie prowadzenia dzienniczka uczącego się. Refleksje nad wynikami badania własnego”, Neofilolog, Nr 63/1, 195-209. – Bibliogr. – Streszcz. w jęz. ang. DOI : https://doi.org/10.14746/n.2024.63.1.12 Dostęp także na stronie : https://pressto.amu.edu.pl/index.php/n/issue/view/2902 – Link zweryfikowano 19.11.2024 r.
BARAN-ŁUCARZ Małgorzata, BIAŁEK Magdalena, WIATER Aleksander (red.), Neofilolog, Nr 62/2, 2024, s. 355-581. – Bibliogr. przy art. – Streszcz. w jęz. ang. (Tytuł numeru: “Nauczanie języków obcych w złożonej i dynamicznej rzeczywistości”) s. 359-364 : Małgorzata Baran-Łucarz, Magdalena Białek, Aleksander Wiater : „Wprowadzenie” DOI : https://doi.org/10.14746/n.2024.62.2.1 Dostęp także na stronie : https://pressto.amu.edu.pl/index.php/n/article/view/43522 – Link zweryfikowany 28.06.2024
2023
WIATER Aleksander, GUT Dagmara, MOUNIS Agnieszka, “Współczesne konteksty i perspektywy nauczania języka polskiego jako obcego w aglomeracji Lille (Francja)”, [w:] Polonistyka światowa: archiwa i współczesność, T. 4: Język i kultura polska w świecie, pod red. Anny Żurek i Doroty Ucherek, Wrocław, Stowarzyszenie „Trickster”, 2023, 117-131. – Bibliogr.
VALETOPOULOS Freiderikos, WIATER Aleksander, „Auto-observation et conscientisation de l’apprenant dans un contexte d’aprentissage non formel et informel”, Roczniki Humanistyczne. Tom LXXI, z. 10, 2023, 99-113. – Bibliogr. – Streszcz. w jęz. pol. i ang. Tytuł numeru: „Glottodydaktyka. Pozaformalne praktyki kształcenia językowego: cele, formy, konteksty” DOI : https://doi.org/10.18290/rh237110.7
GRABOWSKA Monika, WIATER Aleksander, „Rola nieformalnego uczenia się języków obcych w świadomości studentów filologii francuskiej”, Neofilolog, Nr 60/2, 2023, 328-361. – Bibliogr. – Streszcz. w jęz ang. Tytuł numeru: „Nowatorskie i tradycyjne podejścia w nauce języków obcych w kontekście współczesnych wyzwań edukacyjnych. Techniki i formy pracy. Wielojęzyczność i wielokulturowość” DOI : https://doi.org/10.14746/n.2023.60.2.5
2022
WIATER Aleksander, CASTRO-RAMIREZ Nayelli, „Le discours gastronomique et les identités culturelles sur Wikipédia”, Romanica Wratislaviensia, 69, 2022, 25-37. – Bibliogr. – Streszcz. w jęz. ang. (Tom czasopisma ma własny tytuł: “Construire le sens. Entre le mot, le texte et le discours”). DOI: https://doi.org/10.19195/0557-2665.69.3 – Link zweryfikowany 13.12.2022 r.
WIATER Aleksander, „Metodología de investigación-acción en la didáctica de lenguas extranjeras: sus posibilidades y límites”, Lenguas Modernas, 59, 2022, 51-63, – Bibliogr. – Streszcz. w jęz. ang. i hiszp. Dostęp : https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM – Link zweryfikowany 17.08.2022 r.
2021
CASTRO-RAMIREZ Nayelli, WIATER Aleksander, “Traduire l’histoire : entre paroles et images”, Studia Romanica Posnaniensia, Tom 48, Nr 4, 2021, 7-20. – Bibliogr. – Streszcz. w jęz ang. Tytuł numeru: „Le traducteur et image” DOI : https://doi.org/10.14746/strop.2021.484.001. Dostęp także : https://pressto.amu.edu.pl/index.php/srp/article/view/30672 – Link zweryfikowany 01.03.2022 r.
2020
WIATER Aleksander, „Entre autoformation et autonomie. Le Centre de Ressources en Langues au service de l’apprentissage innovant”, Academic Journal of Modern Philology, Vol. 9 (2020) Special Issue, s. 221–231. – Bibliogr. – Streszcz. w jęz. ang. Dostęp : https://ajmp.uni.wroc.pl/2020/12/15/volume-9-2020/ – Link zweryfikowany 16.12.2020 r.
2019
WIATER Aleksander, „Pomiar i ocena sprawności mówienia z perspektywy badań językoznawstwa stosowanego”, Linguodidactica, 23, 2019, 253-267. – Bibliogr. – Streszcz. w jęz. ang. i pol. DOI: 10.15290/lingdid.2019.23.17
Tekst dostępny na stronie : http://filologia.uwb.edu.pl/ling/linguodidactica.htm
WIATER Aleksander, [rec.] JOANNA POPOWICZ, Radość we współczesnym języku hiszpańskim i polskim. Kognitywna analiza semantyczna wybranych leksemów, Kraków, Universitas, 2018, 376 pp., Estudios Hispanicos, 27, 2019, 265-267. DOI: http://dx.doi.org/10.19195/2084-2546.27.26. – Link zweryfikowany 27.01.2020 r.
WIATER Aleksander, „Pojęcie intencji komunikacyjnej w modelach wytwarzania mowy”, Prace Językoznawcze, XXI/3, 2019, 235-250. – Bibliogr. – Streszcz. w jęz. ang. ISSN 1509-5304 Tekst dostępny na stronie: http://wydawnictwo.uwm.edu.pl/uploads/documents/czytelnia/prace/Prace-Je… Link zweryfikowany 19.12.2019
WIATER Aleksander, „Twórczy uczeń w perspektywie dydaktyki obcojęzycznej”, Refleksje, Nr 2, 2019, 32-35. – Bibliogr. – Streszcz. w jęz. ang. Tytuł numeru : „Pedagogika twórczości” Bezpośredni dostęp do tekstu także na stronie : http://refleksje.zcdn.edu.pl/wp-content/uploads/2019/02/REFLEKSJE-2-2019… Link zweryfikowany 19.03.2019
2016
WIATER Aleksander, „El uso de la imagen en las evaluaciones y certificaciones de idiomas”, Annales Neophilologiarum, 10, 2016, 67-83, tab. – Bibliogr. – Streszcz. w jęz. pol. i ang. ISSN 1734-4557
WIATER Aleksander, „La cultura formal en los manuales de E/LE”, [w:] Diálogos interculturales en el ámbito educativo, coord. Silva Fernández Hernández, Ciudad de México, UNAM. Centro de Enseñanza para Extranjeros, 2016, s. 65-97.- Bibliogr. – Wykresy. ISBN 978-607-02-6661-2
WIATER Aleksander, Stimuler la parole à travers la peinture. L’entraînement à la créativité dans la perspective du développement de l’expression orale en langue étrangère, Wrocław, Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2016, 520 s. – Bibliogr. – Aneks – Streszcz. w jęz. franc., ang., pol. (Seria: „Dissertationes Inaugurales Selectae ; vol. 78) ISBN 978-83-7977-206-3
WIATER Aleksander, „¿La enseñanza del arte o el arte nos enseña? El uso de la imagen en el aula de LE”, Decires. Revista del Centro del Enseñanza para Extranjeros, vol.16, núm.20, 2016, s. 7-20. Bibliogr. – Streszcz. w jęz. hiszp. i fr. Bezpośredni dostęp do tekstu także na stronie : http://www.revistadecires.cepe.unam.mx/articulos/art20-3.pdf Link zweryfikowany – 29.11.2016.
2012
WIATER Aleksander, „Rozwijanie kompetencji interkulturowej na przykładzie wybranych podręczników do nauki języka hiszpańskiego”, [w:] Del español al hispanismo: Docencia e investigación, eds. Zdzisław Wąsik, Małgorzata Kolankowska, Wrocław, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu, 2012, 217-225. – Bibliogr.
2009
WIATER Aleksander, „Uczeń też… klient. Relacje uczeń – nauczyciel w szkolnictwie wyższym”, [w:] Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych, pod red. Mirosława Pawlaka, Marka Derenowskiego, Bartosza Wolskiego, Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Kalisz : Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM , 2009, 345-355. – Bibliogr.
Tekst dostępny na stronie : http://hdl.handle.net/10593/1476 Link zweryfikowano 19.03.2018 r.
WIATER Aleksander, “Negociación de los aspectos interculturales a través de la pintura mexicana” [w:] Encuentros de lingüística II, coord. Beata Brzozowska-Zburzyńska, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009, 165-172. – Bibliogr.
WIATER Aleksander, „Français sur objectifs spécifiques : le cas de l’Histore de l’Art”, in: La perspective interdisciplinaire des études francophones, sous la dir. de Anna Kieliszczyk, Ewa Pilecka, Łask, Oficyna Wydawnicza LEKSEM, 2009, 125-131. – Bibliogr.
2008
WIATER Aleksander, „L’art dans la classe de langue étrangère : stimuler les prestations orales des étudiants de niveau intermédiare”, in : Le français-deuxième langue étrangère – La didactique intégrée des langues étrangères : Actes du Colloque international organisé par le Département de langue romanes de la Faculté des Lettres de l’Université de Bohême de l’Ouest à Plzeň en collab. avec l’Ambassade de France en République Tchèque, et le Cercle des philologues modernes, ed. Marie Fenclová, Helena Horová, Plzeň, Západočeská univerzita v Plzni, 2008, 124-130. – Bibliogr.
Udział w konferencjach
2025
Międzynarodowa konferencja Corpus de aprendices y corpus académicos en español y en francés: Nuevos enfoques para el estudio de la L2 y la L1 / Corpus d’apprenants et corpus académiques en français et en espagnol : Nouvelles approches pour l’étude de la L2 et de la L1, Universidad de Navarra, Pampeluna (Hiszpania), 3-4.02.2025. – wygłoszony referat „L’évolution de la performance orale des apprenants de FLE de niveaux A2 et B2 – étude longitudinale”
2024
X Międzynarodowe Sympozjum Hispanistów Encuentros 2024, Uniwersytet Gdański, 25-27.09.2024. – wygłoszony referat „La enseñanza y el aprendizaje del español en Polonia – estado actual y pronósticos para el futuro”
Międzynarodowa konferencja Langues Moins Diffusées et Moins Enseignées (MoDiMEs) : Outils et méthodes pour l’enseignement des langues MoDiMEs en milieu universitaire, Uniwersytet Wrocławski (członek Komitetu organizacyjnego), 9-10.05.2024. – wygłoszony referat: „Enseignement des langues romanes en milieu universitaire polonais – approche diachronique”
Międzydyscyplinarna Konferencja międzynarodowa Environnements, Université de Poitiers (Francja), 11-12.04.2024. – wygłoszony referat: „L’environnement actuel de l’apprentissage scolaire du FLE en Pologne”
2023
Międzynarodowa Konferencja Éducation et instruction dans les établissements scolaires au XXIe siècle, Université de Haute-Alsace, Mulhouse (Francja), 18-19.10.2023. – wygłoszony referat: „Le défi du système scolaire polonais face à la guerre en Ukraine”
Międzynarodowa Konferencja Language MOOCs and OERs: new trends and challenges, Università degli Studi L’Orientale di Napoli (Włochy), 28-29.09.2023. – wygłoszony referat: „Evaluation and validation of informal language activities with open badges”
VI Międzynarodowa konferencja językoznawczo-literacka Au carrefour des sens, Uniwersytet Wrocławski (członek Komitetu organizacyjnego), 18-19.09.2023. – wygłoszony referat: „Journal de bord comme outil visant le développement des stratégies d’apprentissage”
Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Dydaktyczna Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Uczenie się i nauczanie języków obcych w złożonej i dynamicznej rzeczywistości, Uniwersytet Wrocławski (członek Komitetu organizacyjnego), 11-13.09.2023. – wygłoszony referat: „W stronę ewolucji dzienniczka uczącego się”
Międzynarodowa Konferencja Naukowa Science and Reality, La place de l’erreur dans l’enseignement de la langue étrangère : de l’analyse de l’interlangue à la proposition didactique, University of East Sarajevo, Pale Faculty of Philosophy (Sarajevo), 20.05.2023. – wygłoszony referat: „Stratégies de traduction dans l’exercice oral de thème. Le subjonctif dans l’interlangue française d’apprenants polonais de niveau B2”
2022
Journée d’études Enseignement formel et apprentissage informel du lexique (dans le contexte universitaire) : objectifs, stratégies, défis, Uniwersytet w Poitiers (Francja), 17-18.11.2022. – wygłoszony referat: „Les stratégies d’autocorrection des erreurs lexicales dans le discours oral des apprenants de FLE”
VI Rencontre Internationale Langues Moins Diffusées et Moins Enseignées (MoDiMEs), Enseigner une langue Modime : quels défis dans une Europe plurielle ?, Uniwersytet w Tiranie (Albania), 20-21.10.2022. – wygłoszony referat: „Que nous disent aujourd’hui les erreurs linguistiques des apprenants de FLE ?”
Wystąpienie na zaproszenie podczas konferencji Idéation et didactique, Ecole supérieure d’ingénieurs des travaux de la construction w Caen (Francja), 1.07.2022., – wygłoszony referat: „La créativité dans l’enseignement des langues”
Światowy Kongres Języków Obcych Kształcenie językowe w dobie globalnych przemian – potrzeba współpracy i nowych perspektyw, Międzynarodowa Federacja Nauczycieli Języków Obcych (FIPLV), Polskie Towarzystwo Neofilologiczne (PTN) oraz Uniwersytet Warszawski, 27-29.06.2022. – wygłoszony referat: „Rola nieformalnego uczenia się języków obcych w nabywaniu kompetencji komunikacyjnej w świadomości studentów filologii francuskiej” (współautorstwo: dr Monika Grabowska, Uniwersytet Wrocławski)
Journée d’études Enseigner une langue MoDiME : défis et remédiation (Teaching a LCTL: challenges and mediation), Uniwersytet w Poitiers (Francja), 24.03.2022. – wygłoszony referat: „Raisons et motivations dans l’apprentissage des langues MoDiME – l’exemple du polonais”
2021
VII Światowy Kongres Polonistów Polonistyka światowa: archiwa i współczesność, Uniwersytet Wrocławski, 20-23.10.2021. – wygłoszony referat: „Współczesne konteksty i perspektywy nauczania języka polskiego jako obcego w aglomeracji Lille” (współautorstwo: dr Dagmara Gut i dr Agnieszka Mounis, Uniwersytet w Lille, Francja)
Międzynarodowa konferencja L’enseignement des langues de spécialité à l’heure de la globalisation, Polska Akademia Nauk, oddział w Paryżu (Francja), 7-8.10.2021
V Międzynarodowa konferencja językoznawczo-literacka Au carrefour des sens, Uniwersytet im. Ivana Franki, Lwów (Ukraina), 30.09.-01.10.2021. – wygłoszony referat: „Le support visuel dans l’interprétation des discours historiques”
Międzynarodowa Konferencja Beyond Language 2021, Uniwersytet Wrocławski, 31.05.-01.06.2021. – wygłoszony referat: „Translation of cultural content in Wikipedia”
4 Międzynarodowy Kongres Frankofonii Sciences, Langues, Pratiques, Uniwersytet im. Ivana Franki, Lwów (Ukraina), 08-09.04.2021. – wygłoszony referat: „Stratégies traductives chez Wikipédia: arts culinaires”
2019
30º Międzynarodowy Kongres ASELE 2019 Internacionalización y enseñanza del español como LE/L2: plurilingüismo y comunicación intercultural, Escola Superior de Educação del Politécnico do Porto (Portugalia), 4-7.09.2019. – wygłoszony referat: “La investigación-acción en la didáctica de LE: sus posibilidades y límites”
IV Międzynarodowa konferencja językoznawczo-literacka Au carrefour des sens, Uniwersytet Wrocławski, 26-27.09.2019. – wygłoszony referat: „Entre autoformation et autonomie. Le Centre de Ressources en Langues au service de l’apprentissage innovant”
XIII Konferencja Kapelusze Lektora PASE Umiejętności XXI wieku w praktyce nauczyciela i lektora języków obcych, Politechnika Warszawska, 19.10.2019. – wygłoszony referat: „Picasso, Kandinsky, Kahlo na lekcji języka obcego”
2018
Konferencja naukowa Ocenianie i ewaluacja w uczeniu się i nauczaniu języków obcych, Polskie Towarzystwo Neofilologiczne, Uniwersytet Jagielloński i Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, 10-12.09.2018. – wygłoszony referat: „Ocena sprawności mówienia z perspektywy badań naukowych”
2017
Konferencja naukowa Innowacyjność w uczeniu się i nauczaniu języków obcych, Polskie Towarzystwo Neofilologiczne i Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, 4-6.09.2017. – wygłoszony referat: „Podejście kreatywne z perspektywy uczącego się języka obcego”
Międzynarodowa Konferencja Mówienie w języku obcym – od kontrolowanej produkcji do spontanicznej komunikacji, PWSZ w Koninie i UAM w Poznaniu, Konin, 8-10.05.2017. – wygłoszony referat: „Intencja komunikacyjna a modele produkcji mowy”
VIII Encuentro de Profesores de ELE de Polonia, Warszawa, 22-23.04.2017. Wykład inauguracyjny: „El desarrollo del pensamiento creativo en la enseñanza de LE”
2016
VI Międzynarodowe Sympozjum Hispanistów Encuentros 2016: La Hispanidad multicultural vista desde Cracovia, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, 22-24.09.2016. – wygłoszony referat “Actos de habla y cortesía desde una perspectiva intercultural” (współautorstwo: dr María Reyes, Narodowy Uniwersytet Autonomiczny Meksyku, UNAM)
Konferencja naukowa Polskiego Towarzystwa Lingwistyki Stosowanej – 35 lat PTLS, Uniwersytet Warszawski, 15-16.04.2016. – wygłoszony referat „Pomiar sprawności mówienia w komunikacji obcojęzycznej”
2015
10 Konferencja Obcojęzyczna Nuevos contextos didácticos en las lenguas, nuevos desafíos, Uniwersytet Autonomiczny Metropolitalny (UAM). Wykład plenarny: “El uso de la imagen en las evaluaciones y las certificaciones de lenguas”, Meksyk, 13.11.2015.
9 Międzynarodowe Sympozjum La enseñanza del Arte, el Español, la Historia y la Literatura a extranjeros: Contextos actuales y enfoques innovadores, Narodowy Uniwersytet Autonomiczny Meksyku (UNAM). Wykład plenarny: “¿La enseñanza del arte o el arte nos enseña? El uso de la imagen en el aula de lengua extranjera”, Meksyk, 15-17.10.2015.
2014
Konferencja naukowa Polskiego Towarzystwa Lingwistyki Stosowanej Lingwistyka stosowana – Teoria i dydaktyka praktyki, Uniwersytet Wrocławski, 11-12.04.2014.
2012
Konferencja naukowa Polskiego Towarzystwa Lingwistyki Stosowanej Lingwistyka stosowana – Języki, teksty, dyskursy, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 13-14.04.2012.
2011
Międzynarodowa konferencja Mówienie w języku obcym II – Skuteczne uczenie się, nauczanie i ocenianie, PWSZ w Koninie i UAM w Kaliszu, Konin, 16-18.05.2011. – wygłoszony referat „«Twórcze mówienie» na lekcji języka obcego”
Ogólnopolska Konferencja Naukowa dla Hispanistów Abre los ojos 2011: Traducir una cultura a otra. Docencia e investigación, Wyższa Szkoła Filologiczna we Wrocławiu, 16-17.04.2011. – wygłoszony referat „La cultura formal en los manuales de E/LE”
Międzynarodowa Konferencja Edukacyjna Kompetencja językowa – drogi, cele, aspekty, Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych Politechniki Śląskiej w Gliwicach, Ustroń, 8-10.04.2011. – wygłoszony referat „Trening twórczości na lekcji języka obcego”
2010
Międzynarodowe Seminarium Naukowe Komunikacja-Kultura-Kreatywność, PWSZ w Pile, 18-19.10.2010. – wygłoszony referat „Myślenie twórcze jako forma językowej stymulacji do wypowiedzi”
Międzynarodowa konferencja młodych naukowców Espace et affectivité, Uniwersytet w Bochum (Niemcy), 3-6.03.2010. – wygłoszony referat „Transformer la classe de FLE en un espace imaginaire”
2009
Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Koncepcje i wdrożenia w glottodydaktyce, Uniwersytet Śląski, Sosnowiec, 7-9.09.2009. – wygłoszony referat „Kształcenie międzykulturowe na lekcjach języka hiszpańskiego”
Konferencja Mówienie w języku obcym – Sukcesy i porażki uczenia się i nauczania, PWSZ w Koninie, PWSZ we Włocławku, UAM w Poznaniu, Konin, 18-20.05.2009. – wygłoszony referat „Mierniki aktywności konwersacyjnej w językach obcych”
Ogólnopolska Konferencja Naukowa dla Hispanistów Otwórz oczy: w stronę Hiszpanii, Wyższa Szkoła Filologiczna we Wrocławiu, 18-19.04.2009. – wygłoszony referat „Rozwijanie kompetencji interkulturowej na przykładzie wybranych podręczników do nauki języka hiszpańskiego”
2008
13 Seminarium doktoranckie Perspektywa interdyscyplinarna studiów francuskich i frankofońskich, Uniwersytet Warszawski, 25-26.09.2008. – wygłoszony referat „Français sur objectifs spécifiques: le cas de l’Histoire de l’Art”
Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Nauczyciel języków obcych dziś i jutro, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Kalisz, 8-10.09.2008. – przeprowadzone warsztaty „Uczeń też… klient. Relacje uczeń – nauczyciel w szkolnictwie wyższym”
II Międzynarodowe Sympozjum Hispanistów Encuentros, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 17-19.04.2008. – wygłoszony referat „Negociación de los aspectos interculturales a través de la pintura mexicana”
Międzynarodowa konferencja Język francuski jako drugi język obcy / dydaktyka zintegrowana języków obcych, Pilzno (Republika Czeska), 7-8.02.2008. – wygłoszony referat „L’art dans la classe de langue étrangère : stimuler les prestations orales des étudiants de niveau intermédiaire”
Granty i projekty badawcze
Stypendia i pobyty naukowe za granicą:
Stypendium Rządu francuskiego (Bourse du Gouvernement Français) na udział w szkoleniu przeznaczonym dla nauczycieli języka francuskiego w Centre d’Approches Vivantes des Langues et des Médias (CAVILAM) – Alliance française, Vichy (Francja), 6-10.12.2024.
Wyjazd szkoleniowy do Centro Didáctico de Español DICE, Curso de didáctica para profesores de ELE, Salamanca (Hiszpania), 24-30.11.2024.
Pobyt badawczy finansowany przez Narodowe Centrum Nauki, Uniwersytet w Perpignan Via Domitia (Francja), 22.05.2024-12.06.2024.
Pobyt badawczy finansowany przez Narodowe Centrum Nauki, Uniwersytet w Poitiers (Francja), 03.04.2024-17.04.2024.
Wykłady gościnne na Uniwersytecie Haute-Alsace w Mulhouse (Francja) w ramach programu Erasmus+, 18-22.03.2024.
Grant wewnętrzny programu Inicjatywa Doskonałości Uczelnia Badawcza, 01.01.2024.-31.12.2025.
Kierownik działania naukowego w ramach konkursu Miniatura 7 – projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki, 05.09.2023.-04.09.2024.
Pobyt naukowo-badawczy finansowany przez Rząd francuski (Bourse du Gouvernement Français), Uniwersytet w Perpignan Via Domitia (Francja), 29.10.2022-05.01.2023.
Udział w projekcie Apprentissage des Langues MoDiMEs dans une Europe Plurielle (ALaMoDE) (ang. Learning a Less Taught Language in a Plural Europe). Projekt realizowany w terminie: 09.2022.-02.2024., kierownik: prof. Freiderikos Valetopoulos (Uniwersytet w Poitiers)
Wykłady gościnne na Uniwersytecie w Perpignan Via Domitia (Francja) w ramach programu Erasmus+, 26-30.09.2022.
Wykłady gościnne na Uniwersytecie w Poitiers (Francja) w ramach programu Erasmus+, 23-28.11.2021.
Staż naukowo-dydaktyczny w ramach współpracy bilateralnej, Uniwersytet im. Ivana Franki, Lwów (Ukraina), 27.09.-04.10.2021.
Stypendium Ministra Edukacji i Nauki dla Młodych wybitnych naukowców w okresie 08.2021.-07.2024.
Udział w projekcie 8 uczelni europejskich DIAL4U: Digital pedagogy to develop Autonomy, mediate and certify Lifewide and Lifelong Language Learning for (European) Universities. Kwota finansowania ze środków Unii Europejskiej Erasmus+: 299 650 Euro. Termin realizacji: 06.2021-05.2023.
Seminarium naukowo-badawcze na Uniwersytecie w Lille (Francja) w ramach międzynarodowego projektu Apprendre Une Langue étrangère Aujourd’hui (AULA): Vers une modélisation des formes d’articulation entre apprentissage formel et informel, 12-13.12.2019.
Wyjazd szkoleniowy do Centre international d’études pédagogiques (CIEP), Université d’hiver – BELC, Les métiers du français dans le monde, Sèvres (Francja), 25.02-01.03.2019.
Wykłady gościnne na Uniwersytecie w Rennes (Francja) w ramach programu Erasmus, 09-15.04.2018.
Pobyt naukowo-badawczy finansowany przez Rząd francuski (Bourse du Gouvernement Français), Uniwersytet Charles-de-Gaulle – Lille 3 (Francja), 19.11.-19.12.2017.
Stypendium Uniwersytetu w Salamance, Las competencias del profesor y del alumno en el aula de ELE, Salamanka (Hiszpania), 6-12.08.2017.
Wykłady gościnne na Uniwersytecie Sophia Antipolis w Nicei (Francja) w ramach programu Erasmus, 02-09.04.2017.
Profesor wizytujący w Instytucie Nauk o Edukacji Uniwersytetu Autonomicznego Stanu Morelos w Cuernavaca (Meksyk) – stypendium naukowo-dydaktyczne Ministerstwa Spraw Zagranicznych Meksyku, 01.09.-31.12.2015.
Wykłady gościnne na Uniwersytecie Katolickim w Murcji (Hiszpania) w ramach programu Erasmus, 18-25.05.2014.
Stypendium badawcze na realizację doktoratu finansowane przez region paryski Ile-de-France, Paryż (Francja), 04.2009-12.2013.
Stypendium Ministerstwa Spraw Zagranicznych Francji, Université d’été – BELC, Les métiers du français dans le monde, Uniwersytet w Nantes (Francja), 01-14.07.2012.
Stypendium badawcze w ramach projektu Rozwój potencjału i oferty edukacyjnej Uniwersytetu Wrocławskiego szansą zwiększenia konkurencyjności Uczelni współfinansowane przez Program Operacyjny Kapitał ludzki Europejskiego Funduszu Społecznego, 10.2011.-07.2012.
Stypendium Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji „Grundtvig”, Curso de perfeccionamiento y reciclaje para profesores de español como lengua extranjera procedentes de la U.E., Escuela Montalbán, Granada (Hiszpania), 8-19.08.2011.
Stypendium Ministerstwa Edukacji Hiszpanii, Curso de Metodología y Didáctica del Español, Uniwersytet w Salamance (Hiszpania), 16-27.08.2010.
Stypendium Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Współpracy Królestwa Hiszpanii (MAEC-AECI), Curso Superior de Lengua y Literatura Españolas, Uniwersytet Complutense, Madryt (Hiszpania), 3-31.07.2008.
Kwerenda biblioteczna na zaproszenie Uniwersytetu w Clermont-Ferrand (Francja), 3-13.12.2007.